Як знайти гармонію?

 

Нині в доробку драматурга Тетяни Іващенко 15 п’єс та майже 30 постановок у різних театрах України!

8 квітня, 2016
«ЗАМОВЛЯЮ ЛЮБОВ» — ОДНА З ОСТАННІХ РЕЗОНАНСНИХ ПРЕМ’ЄР ТЕАТРУ НА ПОДОЛІ, ЯКУ ПОСТАВЛЕНО ЗА П’ЄСОЮ Т. ІВАЩЕНКО. НА ФОТО ВИКОНАВЦІ ГОЛОВНИХ РОЛЕЙ: В’ЯЧЕСЛАВ ДОВЖЕНКО (КИРИЛО), ІРИНА ГРИЩЕНКО (НАДІЯ) І ЛАРИСА ТРОЯНОВСЬКА (ВІРА) / ФОТО НАДАНО ЛІТЧАСТИНОЮ ТЕАТРУ НА ПОДОЛІ

Твори київського драматурга Тетяни Іващенко активно ставляться на сценах вітчизняних театрів. Доробок автора, що складається з 15 п’єс, має близько тридцяти постановок у різних театрах. Це різноманітні режисерські інтерпретації п’єс, не схожі одна на одну, зазвичай кардинально відрізняються одна від одної. Це беззаперечне свідчення неоднолінійності драматургії Іващенко — її п’єси багатопластові, наче у скриньці з подвійним дном ховаються багатозначні смисли. І щоразу кожному режисерові, який береться за постановку, обов’язково випадає знайти щось, суголосне його мистецькому баченню.

Нині п’єси Тетяни Іващенко несподівано «зажили» не сценічним, а літературним життям. У видавництві «Дніпро» вийшла збірка її творів. Щоправда, не всіх, а лише сімох, тому автор символічно назвала книжку «Сім акордів…»

Одна з найвідоміших п’єс Іващенко, можна визначити її як програмну — «Таїна буття», в якій ідеться про особистість Івана Франка. Увагу зосереджено не на письменницькій діяльності полум’яного Каменяра — вона слугує лише тлом, — натомість досліджується особисте, майже інтимне, душевні переживання, історії кохання поета…

Саме оте осягнення «таїни буття» і стає для драматурга головним художнім завданням. Вона прагне знайти відповідь і поринає у вир непростих стосунків… танцівниці Айседори Дункан і поета Сергія Єсеніна («Айседора»). Натхненна романом А. Барікко, блукає незнайомими стежками взаємовідносин двох культур — французької та японської і в темі кохання приходить до глибинних філософських висновків у царині почуттів («Ідзанамі»).

Досліджуючи вічні стосунки між жінкою та чоловіком — кому, як не жінці, заглиблюватися в цей аналіз, — Т. Іващенко дотепно вигадує, як молодій героїні задовольнити бажання бути щасливою («Як вийти заміж?»). А в ліричній комедії «Замовляю любов» моделює ситуацію, коли жінка у стані розпачу від самотності й відсутності кохання «купує»… чоловіка. Але ж якби так просто можна було вирішити сердечні проблеми! Розв’язка п’єси вельми несподівана.

Таїну темного боку буття, що, на жаль, залишається актуальною, досліджує авторка у п’єсі «Втеча від реальності». Перше красиве почуття кохання захлинається в пастці наркотичного бруду. В унісон тут лунають дві теми — естетична і соціальна.

Кому б не хотілось перекласти вирішення своїх психологічних проблем на плечі іншої людини? Здається, що хтось краще розбереться з нашим внутрішнім душевним розладом, наведе лад у почуттях і протиріччях. Що стається з людьми, коли вони потрапляють до рук психологів і починають діяти за їхніми вигаданими сценаріями? Про це йдеться в шаленій комедії «Empty Trash». Це справжній посібник з упорядкування психологічних проблем, тільки не нудний і важкий для сприйняття через надмірну кількість незрозумілих термінів, а дотепний та веселий, іронічними висновками якого можна сміливо користувалися в житті.

Як тільки сім нот створюють усю музику, так із «Семи акордів…» постає всесвіт драматургії Тетяни Іващенко з пануванням оригінальної, художньо-вишуканої гармонії стилю і тематики. Тут можливо все: бути талановитою й шаленою, як «Айседора», загадковою, жертовною і знадливою богинею «Ідзанамі», сміливо виконати функцію «Empty Trans» і спалити душевне сміття, нарешті, дізнатися, «Як вийти заміж?» — а ще «Замовити любов», здійснити «Втечу від реальності» і, врешті-решт, осягнути «Таїну буття».

http://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/yak-znayty-garmoniyu